Aλλαγή του καθεστώτος προστασίας του λύκου στην Ευρωπαϊκή Ένωση
-
Aλλαγή του καθεστώτος προστασίας του λύκου στην Ευρωπαϊκή Ένωση
Μετά από σημερινή ψηφοφορία στην ΕΕ άλλαξε το καθεστώς προστασίας του λύκου από «αυστηρά προστατευόμενος» σε «προστατευόμενος», πάντα σύμφωνα με τη Σύμβαση της Βέρνης.
Προηγήθηκε εισήγηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (Commission), αλλά και αρκετές συνεδριάσεις και ανοικτές συναντήσεις της Ομάδας Εργασίας Ευρωβουλευτών (MEP's ΙnterGroup Biodiversity, Hunting & Cuntryside), που πρόσφατα επανασυστάθηκε.
Σύμφωνα με ανακοίνωση της Πανευρωπαϊκής Κυνηγετικής Ομοσπονδίας (FACE) η απόφαση αυτή κινείται στη σωστή κατεύθυνση, μέσα από τρίπτυχο της Οδηγίας της ΕΕ για τους Οικοτόπους, τη γενικότερη λειτουργία των ευρωπαϊκών θεσμών αλλά και την ίδια και πιο ουσιαστική προστασία του λύκου.
https://www.face.eu/2024/09/a-victory-for-wolves-in-europe/• Μια νίκη για την οδηγία για τους οικοτόπους που θεσπίστηκε το 1992, η οποία στοχεύει στην αποκατάσταση ενδιαιτημάτων και ειδών στην Ευρώπη. Ο λύκος, ήταν σχεδόν εξαφανισμένος στη Δυτική Ευρώπη, έχει ανακτήσει μια ευρεία παρουσία σε όλη την Ευρώπη. Η οδηγία για τους οικοτόπους μπορεί πλέον να θεωρηθεί καλύτερα ως ένα λειτουργικό νομικό κείμενο που μπορεί να φιλοξενήσει ιστορίες επιτυχίας για τη διατήρηση.
• Μια νίκη για τη λειτουργία των θεσμών που ξέρουν πώς να εφαρμόζουν καλές αποφάσεις πολιτικής όταν αυτό είναι απαραίτητο.
• Μια νίκη για τον πληθυσμό των λύκων , ο οποίος γνωρίζει πρωτοφανή επέκταση στην Ευρώπη (αύξηση 81% σε 10 χρόνια). Η συνύπαρξη με τον άνθρωπο γίνεται όλο και πιο διαδεδομένη, όπως και οι συγκρούσεις που σχετίζονται με αυτό.
Αξίζει να επισημανθεί πως η αλλαγή αυτή προέκυψε από πολυάριθμα αιτήματα των κρατών μελών εδώ και πολλά χρόνια, τα οποία υποστηρίχθηκαν από τέσσερα ψηφίσματα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου τα τελευταία πέντε χρόνια. Υποστηρίζεται επίσης από την Επιτροπή των Περιφερειών, η οποία το ζήτησε στη γνωμοδότησή της με θέμα «Ένα μακροπρόθεσμο όραμα για τις αγροτικές περιοχές» το 2022.
Μια απόφαση που είναι αποτέλεσμα διερεύνησης και ουσιαστικής διαβούλευσης της Ευρωπαϊκής Ένωσης με ειδικούς επιστήμονες, τοπικές κοινωνίες και κατηγορίες χρηστών των φυσικών πόρων, εξετάζοντας τα πληθυσμιακά δεδομένα του είδους.
Τεχνικά πρόκειται για μετακίνηση του λύκου από το παράρτημα IV στο παράρτημα V χωρίς να θέτει υπό αμφισβήτηση τις νομικές υποχρεώσεις του κάθε Κράτους Μέλους για τη διατήρηση του λύκου. Επιτρέπει όμως στα Κράτη Μέλη της ΕΕ να εφαρμόσουν ειδικά μέτρα διαχείρισης που ταιριάζουν περισσότερο στην επικράτεια και τον πληθυσμό του.
Θεωρείται επίσης πως η απόφαση αυτή θα συμβάλλει στην εφαρμογή εργαλείων συνύπαρξης ανθρώπου και λύκου, στην εκτόνωση των εντάσεων και στην αντιμετώπιση παράνομων πρακτικών.
Η διαχείριση των προβλημάτων με τους λύκους πρέπει να παραμείνει ευθύνη των κρατών, αλλά χρειάζεται ένα σταθερό και διαρκές νομικό πλαίσιο που δεν αμφισβητείται στα δικαστήρια κάθε φορά που εκδίδεται παρέκκλιση από μια τοπική αρχή.
Aλλαγή του καθεστώτος προστασίας του λύκου στην Ευρωπαϊκή Ένωση